אסטרטגיה עסקית: הפוך את החלום שלך למציאות

kima2015
סגור לתגובות על אסטרטגיה עסקית: הפוך את החלום שלך למציאות

file6951292882356

הדרך להגשמת החזון העסקי, מתחילה בהכנה של תכנית עסקית. המטרה: להפוך את החלום למציאות.

"הקמת עסק ללא תכנית עסקית מקבילה לבניית מטוס תוך כדי מעופו" (מקור אנונימי).

משפט זה מציג את חשיבות תכנית עסקית, לפני ביצוע פעולות אופרטיביות. בניית המודל הכלכלי התפעולי והשיווקי של עסק חייבת להיות ברורה לבעלי העסק הרבה לפני ההתמודדות עם הקשיים היומיומיים של הפעילות העסקית. כך למעשה כל גוף עסקי בשלב זה או אחר זקוק לתכנית עסקית.

התכנית העסקית היא דו"ח כתוב שמסכם את תהליך התכנון של העסק וכולל תיאור מילולי, טבלאות של כמויות ונתונים פיננסיים. התכנית העסקית מהווה מודל הצגה כללי, המקובל לכל סוגי העסקים ואשר עובר התאמה לכל עסק, לפי מאפייניו וצרכיו.

תוכנית עסקית בנויה ממס' פרקים בהם: תקציר מנהלים, תיאור כללי של העסק, שירותים ומוצרים, תכנית שיווקית, תכנית תפעולית, צוות ניהול וארגון, הנחות יסוד, תכנית פיננסית, שערי היוון, שווי עסקי, נספחים.

על התכנית העסקית להיות כתובה בפשטות – קוראי התכנית אינם עוסקים בד"כ בתחום פעילות החברה, לכן פשטות, הבנה מהירה וקריאה שוטפת מהווים בסיס חשוב לתכנית עסקית.

כתיבת תכנית טובה נמשכת בד"כ לפחות מספר שבועות או יותר – תלוי במיזם או בעסק.

תהליך הכנת התוכנית כולל ניתוח מעמיק של הרעיון העסקי והסביבה העסקית, איתור נקודות חולשה וחוזקה וניתוח צרכי העסק ובמילים אחרות: מה רוצים, מה יש,  מה הקשיים ואיך פותרים אותם.

הערך האמיתי של התכנית הוא בחשיבה ובחקירה מסודרים. פעולת התכנון עצמה עוזרת לחשוב על הדברים בצורה יסודית, לחקור לעומק את הסביבה העסקית ולבחון את הרעיונות גם בצורה ביקורתית.

עם זאת, מלבד הצורך הפנימי בכתיבת תוכנית עסקית כתכנון, לכתיבת תוכנית עסקית יעדים נוספים
כמו: צורך בהכנסת שותף, רצון לקבלת הלוואה, רצון לעניין משווק.

מי בעד ומי נגד ?

רוב קהילת העסקים בכלל והבנקאים בפרט, רואים בתכנית עסקית הצהרת כוונות והבעת רצינות, מצידם של בעלי העסק / היזמים. תכנית בנויה היטב תקל עליהם לשתף פעולה עם העסק.

מצד המתנגדים ניתן למצוא בעלי עסקים המאמינים באותו "חוש עסקי" שיעשה את העבודה, זול יותר וטוב יותר.  ובכן, האמת שיש כאלו בעלי עסקים, אבל הם נדירים ביותר, הולכים ופוחתים.
האתגרים המודרניים לא מאפשרים עוד ניהול עסק אקראי המסתמך על תחושות בטן.

מתנגד ידוע ונחרץ לתכניות עסקיות הוא לא אחר מד"ר יוסי ורדי, משקיע אינטרנט ידוע שאמר בראיון לגלובס: "תוכנית עסקית היא כמו נקניק: רק מי שלא יודע איך עושים מוכן לאכול אותה" עיקר התנגדותו של זה מכוונת לחלקים הפיננסיים אשר לעיתים קרובות זוכים בפרץ של אופטימיות יתרה ומציבים למשקיע שווי עסקי מנופח. סביר להניח שהתנגדותו זו הינה חלק ממשא ומתן עם המשקיעים. בכל מקרה, אומר ד"ר ורדי כי מה שמעניין אותו בהשקעות זה בעיקר היזמים, הרקע שלהם ומידת הכישרון שלהם.

לכל המתנגדים והמסתייגים לצורך בתכנית עסקית ברצוני לומר מניסיוני האישי: עלות ההכנה של התוכנית בטל בשישים מערך הנזק, שנגרם לאלו שלא השקיעו בהכנתה. הנזק מהעדר תכנון עסקי הינו גם נחלתם של עסקים רווחיים, שהיו עשויים להרוויח יותר אם הייתה להם תוכנית ראויה. רבותי, אלו שמשקיעים את פרק הזמן הדרוש לכתיבת התכנית, מרוויחים ובגדול.

שינוי גודל גופנים
מצב ניגודיות
הרשמו כעת לקבלת עדכונים לבעלי עסקים

הרשמו כעת לקבלת עדכונים לבעלי עסקים

הירשמו לקבלה מוקדמת של עדכונים מקצועיים חינם
אנחנו שומרים על פרטיותכם ותמיד תוכלו לשנות או להסיר את הרישום

הרשמתך נקלטה בהצלחה!