מחשוב עסקי – הנשק הסודי של העסק שלך

kima2015
סגור לתגובות על מחשוב עסקי – הנשק הסודי של העסק שלך

file000416034101

בסוף שנות השמונים עת סיימתי את שירותי הצבאי, נתקלתי במכונת הדפסה חשמלית. מכשיר מהיר עם "גולה" מלאת אותיות הקופצת ומסתובבת תוך כדי מעופה, בהתאם לפקודת אצבעותיה של המזכירה. קצב ההדפסה הדהים אותי, אפשר היה להרגיש את היעילות באוויר, כלומר כל עוד הקלדנית לא טועה….

אם הפקידה טעתה מישהו היה צריך להחליט האם זה בסדר לתקן עם טיפקס או שצריך להתחיל מההתחלה.

זמן לא רב אחר כך החלו להופיע מחשבים אישיים, הדומים במראם לאלו המשמשים אותנו היום, מערכת ההפעלה הנפוצה הייתה "DOS" מבית מיקרוסופט וגולת הכותרת דאז "תוכנות מעבדי תמלילים" – איינשטיין או א-ב ובהמשך Qtext. השילוב של מערכת מחשב עם מדפסת (סיכות), שאפשרה להדפיס אין-סוף עותקים זהים בלחיצת כפתור, לתקן בשניות ולהדפיס שוב מחדש, היווה מהפיכה של ממש. לא עוד תיקוני טיפקס.

מערכות המחשב סייעו רבות ליעילות וחסכון באדמיניסטרציה בעסקים. המהפכה לא פסקה לרגע, לאחר מעבדי התמלילים הופיעו גיליונות אלקטרוניים (Lotus 1-2-3) שאפשרו ביצוע מגוון של חישובים, ותיקוני חישובים במהירות האור, מחוללי ישומים (מג'יק ומיכה) תוכנות עסקיות להנה"ח (חשבשבת ופיננסית), תוכנות חישובי מס וחישוב שכר ועוד. בהמשך מערכות ההפעלה עברו מספר גלגולים והתוכנות – בהתאמה אחריהן.

במקביל לעולם החומרה – תוכנה, התפתח לו עולם המידע התקשורת והחברה, באמצעות האינטרנט. מאינטרנט טקסטואלי בחיבור מודם שהתאים לעקשנים שבינינו, דרך מערכות דוא"ל העברת מסרים (ICQ) וטלפוניה, גוגל ויקיפדיה, ועד לרשתות חברתיות דוגמת פייסבוק וטוויטר.

לפני כעשר שנים התערבתי עם מנהל מערכות מידע בארגון גדול שאצליח לשכנע את מנהל מחסן החלפים, עובד בן 61 עם 40 שנות ותק, שניהל תנועה של אלפי פריטים בסדר מופתי, אך ידני, למחשב את מחסן החלפים. האיש כך נאמר לי הוא סייברפוב (בעל פחדים ממחשבים, או מעבודה עם מחשבים) ידוע שלא מוכן לשמוע על מחשבים. בשיחה הראשונה נתקלתי בסירוב מנומס, לאחר כמה חודשים עשינו אני ומנהל מחסן החלפים, טקס של שריפת הרישומים הידניים. מחסן החלפים עבר להתנהל בתוך מערכת המחשבים של הארגון, מערכת שעלתה לארגון כמיליון דולר.

האם ידעתי שאנצח? בוודאי. אחרת, למה לי להתערב? מחשבים הם כמו שפה חדשה. וכמו בשפה הכל, אבל ממש הכל, תלוי במורה (ממש כמו באנגלית או חשבון). באמת שכל אחד יכול, הכרות עם מערכות מחשב אינה מחייבת התנסות טכנית או ידיעה של השפה האנגלית (למרות שזה יכול לעזור). צריך בעיקר להיות סקרנים עם ראש פתוח. והכי חשוב לא להתבייש לשאול: מה זה? איך זה עובד? האם זה יכול לעזור לי? כיצד? מהן האפשרויות השונות? מי עוד משתמש בזה? כמה זה עולה? האם זה יכול מסוכן? וכו'

בעשרים השנה האחרונות כמעט לכל אדם הייתה התנסות כלשהי עם מחשבים. למעט סייברפובים בודדים שעוד נותרו, אפשר לראות פעוטות בני יומם משחקים במחשב יחד עם סבים שזכו כבר לגבורות. עם ולמרות זאת, בעלי עסקים רבים לא מכירים ולא מנצלים את טכנולוגיות המחשב השונות לטובתם. הדבר בולט במיוחד בקרב בעלי העסקים הקטנים והבינוניים.

כשלא מכירים, מגיעים למצבים לא נעימים, קונים מחשבים שאינם מתאימים בהכרח לשימוש, זולים מידי, יקרים מידי, משקיעים אלפי שקלים באתר אינטרנט שלא ממש עובד ויוצאים עוד יותר מתוסכלים "מכל המחשבים האלה".

לטובת כל אלו שעוד לא התייאשו מהמחשב, שעדיין "צעירים" ברוחם ושלא מתביישים לשאול שאלות, נהיה אנחנו, גם אם בקצרה, מורי נבוכים לעולם המחשבים בעסקים.

שינוי גודל גופנים
מצב ניגודיות
הרשמו כעת לקבלת עדכונים לבעלי עסקים

הרשמו כעת לקבלת עדכונים לבעלי עסקים

הירשמו לקבלה מוקדמת של עדכונים מקצועיים חינם
אנחנו שומרים על פרטיותכם ותמיד תוכלו לשנות או להסיר את הרישום

הרשמתך נקלטה בהצלחה!