עסקים ומחשבים: קוד פתוח

kima2015
סגור לתגובות על עסקים ומחשבים: קוד פתוח

file0001131318897

בשני העשורים האחרונים התפתחה תופעה מדהימה בקרב מתכנתים מכל רחבי הגלובוס. אנשים וקבוצות החלו לכתוב תוכנות ולהציע אותם חינם למשתמשים, לשימוש עסקי ופרטי. בשלבים הראשונים היה נראה כי מדובר בתופעה שולית, שאין בה כדי ליצור הישגים משמעותיים מבחינה מקצועית ואין בה יצירת סיכון ותחרות אמיתית ליצרני התוכנות בתשלום.

היום ברור לכל שהעצמה שגילו הקבוצות השונות של קהילת הקוד הפתוח הינה יוצאת דופן בכל מדד. לא מדובר ב"מוצר זול שעולה יקר" אלא במגוון רחב מאוד של תוכנות חינמיות שמתפתחות בקצב מהיר, שהינן איכותיות מתוכנות בתשלום ושהקוד שלהן מפורסם לכל דכפין, כדי שאפשר יהיה לבחון את איכותן, ללמוד מהקוד ולשפר אותו.

איך זה שלא שמעתם על כך? הרי יכולתם לחסוך הרבה כסף? התשובה פשוטה, זה לא האינטרס של אלו שסובבים אתכם. מבחינתם עדיף שתשתמשו בטכנולוגיה ש"כולם" משתמשים בה, תבטיחו את השרות בעצם זה ששילמתם על המוצר ובכלל למה להשתמש במוצר שאף אחד לא מכיר.

רבותי וגבירותיי העולם השתנה. קהילת הקוד הפתוח מונעת מערכים של התנדבות, שיקולים חברתיים ואינטרסים כלכליים ומייצרת משב רוח מרענן שמשמעותו הקטנת עלויות לצרכן הסופי, הקטנת פערים חברתיים במקביל לשיפור היעילות הכלכלית הגלובלית, הפצת המידע ופרסומת חינם למפתחים.

כדי להפעיל מחשב PC, אנחנו נדרשים למערכת הפעלה, ש"מחברת" בין החומרה של המחשב למשתמש הקצה.על גבי מערכת ההפעלה מתקינים תוכנות כמו מעבד תמלילים, תוכנות לגלישה באינטרנט ועוד.

כדי להבין את היתרונות של הקוד הפתוח נערוך השוואה מהירה בין האפשרויות העומדות בפנינו כצרכנים מן השורה.

שכמיקרוסופט, יצרנית התוכנה הגדולה בעולם הוציאה את 7 WINDOWS, התוכנה בניגוד לקודמתה (ויסטה) זכתה להדים חיוביים. עלותה נעה בין 500 ל- 1,500 ₪, תלוי בגירסה. אנו נבחר בה בהיותה פופולארית כנציגת המערכות בתשלום (והסליחה עם אוהדי ה"מק" – המתחרה היפה שרק במקרה עולה עוד יותר יקר).

רצינו בנוסף גם מערכת "אופיס" הכוללת מעבד תמלילים, גיליון אלקטרוני ותוכנה למצגות. בדקנו ומצאנו שהעלות למערכת מבית מיקרוסופט עולה בין 500 ל- 2,500 ₪, תלוי בגירסה. סה"כ 1,000 עד 4,000 ₪.

בחירת מערכת הפעלה פתוחה, מ"בית" לינוקס, דומה לבחירת מעדן חלב בסופר, ישנן עשרות רבות של מערכות הפעלה עם יתרונות כאלו ואחרים, אני באופן אישי טעמתי כ-18 וכדי להקל עליכם אציין שתיים – אם המחשב מיושן ואתם לא שולטים באנגלית, בחירה טובה תהיה באובונטו UBUNTU)) ואם הוא חדש יחסית נסו אתCENTOS  , לא תתחרטו. שימו לב, כאן לא צריך להתלבט בין גרסאות שונות, (HOME מול PRO ודומיהם) הכל בחינם וזמין להורדה (חוקית) באינטרנט. המערכות יציבות ביותר, חשופות פחות לוירוסים, מפרסמות עדכונים נוחות לשימוש והמראה הכללי מזכיר את המערכת החלונאית מבית מיקרוסופט.

ההתקנה? פשוטה ביותר, לא צריך להבין יותר מידי ובדרך כלל ברירות המחדל יעבדו היטב וכל מה שתצטרכו לעשות הוא ללחוץ ENTER, עד לסוף ההתקנה, שבד"כ לא תיקח יותר מרבע שעה. במהלך ההתקנה של מערכת ההפעלה תוכלו לבחור מבחר אין סופי כמעט, של תוכנות מגניבות ומשחקים חינמיים, כולל אופיס החופשית (אוקיי, היא נופלת משהו מזו של מיקרוסופט אבל לשימוש ביתי היא בהחלט מספיקה, ולמעשה די קרובה להדביק את הפער).

אם אהבתם, תוכלו לצרוב את מערכת ההפעלה לחברים מבלי להיות עבריינים, להיפך הקהילה תודה לכם על היותכם שגרירים שלה. אם תרצו להתקין תוכנה של WINDOWS על גבי מערכת ההפעלה החינמית, מערכת קוד פתוח בשם WINE תאפשר לכם לעשות זאת בקלות. חפצתם בהדפסות, התקנת מדפסת נעשית כהרף עין.

מרגש, לא? גם אם כבר קניתם מערכת הפעלה ואתם רגילים לה, תוכלו למצוא מגוון רחב של תוכנות חופשיות המותאמות גם לסביבה זו. אם לא קניתם ויש לכם תוכנה צרובה חלילה, הגיע הזמן לחזור בתשובה, הפעם זה לא יעלה לכם כלום.

שינוי גודל גופנים
מצב ניגודיות
הרשמו כעת לקבלת עדכונים לבעלי עסקים

הרשמו כעת לקבלת עדכונים לבעלי עסקים

הירשמו לקבלה מוקדמת של עדכונים מקצועיים חינם
אנחנו שומרים על פרטיותכם ותמיד תוכלו לשנות או להסיר את הרישום

הרשמתך נקלטה בהצלחה!