עסקים לא מנהלים לבד

kima2015
סגור לתגובות על עסקים לא מנהלים לבד

file000274941475

ניהול עסקים בעידן המודרני אינו דבר של מה בכך. אם בעבר, מנהלים עשו שימוש ניכר ב"חושים עסקיים" ובניסיון שצברו, כיום זה לא מספיק. הסביבה העסקית המורכבת מציבה בפני בעלי העסקים אתגרים ניהוליים חדשים מידי יום.

לפי התפיסה הניהולית המודרנית, כפי שבאה לידי ביטוי בתאגידים גדולים, בנקים, עמותות, חברות ציבוריות ופרטיות, מנהל הארגון מרכז סביבו צוות של מנהלים ועובדים מיומנים, מומחים ויועצים מתחומים שונים, ומסתייע בהם הן לצורך קבלת החלטות אסטרטגיות, טקטיות ושוטפות והן לצורך ביצוען.

כלומר, בכדי להצליח באמת, עסק צריך שיעמדו לרשותו צוות בעלי מקצוע המלווה אותו באופן יומיומי תוך תיאום מלא בין המנהלים, בעלי המקצוע, היועצים ובין המחלקות השונות בעסק.

צוות טיפוסי יכלול: אנשי שיווק ומכירה, מנהלי מוצר, מנהלי תפעול, אנשי יצור, כלכלנים, רואי חשבון – יועצי מס, יועצים משפטיים, אנשי מחשבים ועוד.

אולם, בעוד שעסקים גדולים מחזיקים "צוות מלא ומתואם" של הטובים שבבעלי המקצוע, הנסיון מראה כי בעסקים קטנים ובינוניים הצוות "חסר" במספר מובנים.

ראשית, בהרבה מקרים יהיו חסרים בעלי מקצוע מסויימים, כמו: מנהל שיווק או יועץ משפטי.
שנית, בעסקים קטנים ובינוניים מקובל שמנהלים ועובדים מבצעים מספר תפקידים בו זמנית.

המשמעות היא שעסקים אלו יאופיינו בריכוזיות, תלות באנשי מפתח, שיתוף מידע חלקי והעדר נגישות למידע, אבטחת מידע לקויה, חוסר תיעוד ובקרה, קיבעון וחוסר גמישות, בעיות של מקצוענות ומיומנות ובחוסר שקיפות.

לדוגמה: מנהלת חשבונות היא לעיתים מזכירה וגם עוסקת בגביית כספים, מנהל הכספים הוא גם חשב גם כלכלן ולעיתים גם מנהל חשבונות וכך הלאה.

מצב זה הוא תולדה של מספר גורמים ובהם: גודל העסק, רצון ל"חסוך" בהוצאות בעלי מקצוע  וחוסר יכולת להעסיק מס' גדול של בעלי מקצוע בהיקפים של מס' שעות בודדות בחודש.

מעבר לעובדה שהפרדת תפקידים נאותה מהווה בקרה הכרחית, למניעת אי סדרים ומעילות, הרי שהמצב המתואר, מביא לתוצאות מקצועיות ירודות, לבעיות מבניות בניהול העסק וליצירת סיכונים עסקיים משמעותיים העלולים לפגוע בפעילות העסק, ברווחיו ואף להביא לקריסתו.

אז מה עושים? ובכן, השלב הראשון בפתרון בעיה מתחיל במודעות לעצם קיומה. למרות מגבלותיו של עסק קטן ובינוני ניתן לקבוע סדרי עבודה שישפרו את המצב שתואר, ניתן להיעזר במערכות ממוחשבות שיהוו חלק ממערך תיעוד ובקרה של הפעילות בעסק, ובעסקים קצת יותר גדולים ניתן גם למצוא גופים שיתנו לעסק שירות חיצוני משלים, בהתאם לצורך, למשל בתחומי השיווק וניהול הכספים.

בעולם שבו צוות העובדים והמנהלים בעסק הופך להיות משמעותי יותר ויותר, כאשר הצוות שלך הוא זה שקובע את שווי העסק ותוצאותיו העסקיות, אתה חייב לתת את הדעת, להסתכל ימינה ושמאלה ולראות מי נמצא איתך בעסק היום, באיזה תפקיד, מי חסר ואיך צריך להיראות "הצוות של מחר".

השקעה ובנייה של צוות איכותי תתבטא בוודאי בשורה התחתונה, זה לוקח קצת זמן. אבל לפעמים זה משפיע כבר בטווח המיידי .

שינוי גודל גופנים
מצב ניגודיות
הרשמו כעת לקבלת עדכונים לבעלי עסקים

הרשמו כעת לקבלת עדכונים לבעלי עסקים

הירשמו לקבלה מוקדמת של עדכונים מקצועיים חינם
אנחנו שומרים על פרטיותכם ותמיד תוכלו לשנות או להסיר את הרישום

הרשמתך נקלטה בהצלחה!